Ние говорим български   |   Μιλάμε ελληνικά   |   We speak English
Top

(Bulgarian) Как протича възстановяването на мускулната тъкан

Okto / Uncategorized  / (Bulgarian) Как протича възстановяването на мускулната тъкан
8 Jan

(Bulgarian) Как протича възстановяването на мускулната тъкан

Sorry, this entry is only available in Bulgarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Всички сме попадали в ситуация, в която сме получавали някакво мускулно разтежение, което ни изкарва от форма за определен период от време. Голяма е и вероятността да сте си задавали въпроса: как точно зарастват тези увредени структури?

Ние от Okto ще вникнем по-дълбоко в тази тема и ще отбележим процесите, през които тялото ни преминава, за да възстанови увредените си мускулни тъкани.

Като за начало нека да започнем като отбележим какво представлява мускулното разтежение. И така мускулното разтежение се получава вследствие на увреда на мускулните фибри, която се получава от преразтягането и разкъсването им като това причинява болка ( проявяваща се в покой или при движение), подуване, възможно е да се получат и синини( в зависимост от тежестта на травмата), както и възпаление на засегнатите тъкани. Всичко това води до невъзможност за оптимално използване на съответния мускул. Този вид травма може да се получи във всяка част от мускула – мускулното сухожилие, мускулно-сухожилният преход както и мускулното коремче.

Та нека се върнем на основният въпрос – какво точно се случва по време на възстановителния процес ? Някъде може да видите отбелязани само 3 фази, но ние решихме да задълбочим малко повече и да разделим възстановителния процес на 4 фази, които съответно са:

  • Фаза на образуване на кръвоизлив
  • Фаза на възпаление
  • Фаза на пролиферация
  • Фаза на ремоделиране

ФАЗА НА ОБРАЗУВАНЕ НА КРЪВОИЗЛИВ

Обхваща периода от настъпване на травмата и продължителността му зависи от това каква структура е засегната. При васкуларните тъкани (по-богато кръвоснабдените), каквито са мускулите, тази фаза ще има по-голяма продължителност, отколкото при по-слабо кръвоснабдените тъкани, каквито са връзките (лигаментите). При богато кръвоснабдените тъкани този процес продължава около 4-6 часа, освен ако няма налични усложнения в някои от структурите, намиращи се около травмата.

ФАЗА НА ВЪЗПАЛЕНИЕ

Тази фаза е взаимосвързана с първата, която споменахме. Възпалителният процес е неизбежен при такъв вид увреди и е неизменна част от възстановителният процес. Наличното възпаление е основният виновник за наличието на зачервяване, подуване и затопляне на засегнатото място. Възпалителният процес се развива бързо за няколко часа като това развитие може да продължи до 3 дни. След тези дни, следва обратно развитие на процеса и намаляване на възпалителните симптоми.

ФАЗА НА ПРОЛИФЕРАЦИЯ

Това е фазата, през която започва регенерацията (възстановяването) на тъканите. Благодарение на естествените регенеративни процеси на организма по време на тази фаза има натрупване на регенеративна тъкан на мястото на увредата, съответно за мускулната тъкан има натрупване на колаген. Този процес на натрупване на колаген започва от около 24-48 часа след травмата и може да продължи до 3 седмици. Този колаген образува т.нар. първичен цикатрикс (белег), който обаче все още не е с необходимата здравина.

ФАЗА НА РЕМОДЕЛИРАНЕ

Последната фаза започва тогава, когато е пикът на предишната, тоест когато има най-голямо отлагане на първичен колаген (около 2-3 седмица след травмата, но може и по-рано). Последните две фази се припокриват. Колагеновата тъкан като цяло е съставена от колагенови фибри, които се ориентират по хода на въздействие на натоварването. Именно затова е изключително важно да се проведе подходящо лечение през този период, за да може да се постигне добро ремоделиране на новата тъкан (правилно ориентиране на колагеновите фибри спрямо приложеното натоварване). Тази фаза може да има различна продължителност, като до постигане на пълно ремоделиране може да са необходими и месеци. Това обаче не означава, че в рамките на тези месеци трябва да се избягва натоварване, а даже напротив трябва да има прогресивно включване на различни видове натоварване до достигане на предишната физическа форма. В края на тази фаза се получава една нова тъкан, която може да изпълнява същите функции както мускулната.

Източници:

Daniela

No Comments

Post a Comment