Ние говорим български   |   Μιλάμε ελληνικά   |   We speak English
Top

Какво представлява пролетната умора и как да се справите с нея?

Okto / Uncategorized  / Какво представлява пролетната умора и как да се справите с нея?
15 май

Какво представлява пролетната умора и как да се справите с нея?

С настъпване на прехода към лятното часово време и повишаване на температурите, можем да отбележим, че пролетта е решила да измести студената зима и да ни подготви за летния сезон. През този сезон дните стават по-дълги и вие ставате по-мотивирани да извършвате повече дейности.

Някои от вас обаче със сигурност са се сблъсквали със състоянието, в което имате желание да правите много и различни неща, но просто нямате сила и усещате тялото си изтощено. В този преход между зима и пролет е нормално да се усети така наречената пролетна умора. Каква е причината за настъпване на пролетната умора и какво може да направим, за да се справим по-бързо с нея.

Провеждани са много изследвания в опит да се установят причините и факторите, които допринасят за това човек да изпита състоянието пролетна умора. От проучванията, изследващите са дали две възможни причини като ги разделят в две групи – вътрешни и външни промени.

Нашето тяло приема всяка настъпваща промяна, независимо дали е външна или вътрешна като стресор. Сезонните промени оказват голямо въздействие върху хомеостазата на организма. Фактът, че с настъпване на пролетта денят става по-дълъг, температурата и влажността се повишават, дават възможност на човек да бъде по-активен през деня, което води и до повишен разход на енергия. За да може да се противопостави на тези настъпващи промени, нашето тяло работи усилено, за да засили защитните си механизми, които често отслабват по време на зимния период.

По време на зимния сезон, в нашият организъм има наличие на дефицит на някои хормони като например серотонин, което се дължи на по-късият светъл период от деня. Друг хормон, който се среща в малки количества през студения сезон е допаминът като причина за това е намалената физическа активност през този период. Също така се наблюдават увеличени нива на кортизол, който се нарича още стрес хормона като това се получава в резултат на увеличените „заплахи“ от външната среда (ниски температури, вирусни заболявания и др.). Като резултат от всичко, което споменахме до сега, е нормално човек да се чувства изморен, летаргичен, все едно няма никаква енергия, а за някои този период може да доведе и до депресия. Обикновено тези неприятни усещания се засилват към края на зимния период, когато настъпва и преходът към пролетта.

Липсата на енергия и жизненост може да се дължи и на недостиг на витамини в организма. Така например количеството на основните витамини, които действат като енергийни стимулатори на организма-витамини D и C, е силно зависимо от това колко светлина поема тялото и колко пресни плодове и зеленчуци консумира. Ясно е, че и двата източника са трудно достъпни през зимата.

Някои от симптомите, които се свързват с пролетната умора са: загуба на апетит, постоянно чувство на умора, трудност за концентрация, непълноценен сън и постоянно чувство на сънливост, главоболия, липса на мотивация, забавени реакции към някои стимули, отслабена имунна система и др.

Ключовата стратегия при борбата с пролетната умора е да се намали стреса и да се повишат вътрешните енергийни нива. Това ще допринесе за поддържане на добра емоционална и физическа стабилност и ще се подобри значително качеството на съня.

Как да намалите нивата на стрес?

1. Опитайте се да поддържате температурата и влажността на помещенията, в постоянни и в благоприятни за вас стойности.

2. Планирайте активността си през седмицата като се стремите да разпределите задачите равномерно. Не оставяйте много задължения за един ден, опитайте се да ги разхвърлите в няколко дни. По този начин давате време на организма ви да може по-равномерно и плавно да се приспособи към по-активния пролетен сезон. Не се претоварвайте, тъй като по този начин засилвате влиянието на стреса върху организма ви.

3. Слушайте тялото си, за да може да прецените добре какви са вашите възможности и да не стигнете до претоварване. Отделяйте и време за почивки, също така е добре да се ангажирате с активност, която ви доставя удоволствие.

Как да повишите вътрешните си енергийни нива?

1. Консумирайте достатъчно количество вода. Водата спомага за елиминиране на токсините от организма и стимулира метаболизма. Дехидратацията може да предизвика главоболие и умора. Пиенето на вода може да е единственото и най-простото решение за справяне с умората.

2. Яжте малки порции храна, но по-начесто. Стремете се поне една трета от порцията ви да включва някакви пресни плодове или зеленчуци, за да може да си набавите достатъчно витамин C.

3. Набавете си достатъчно кислород. Поемете си 10 дълбоки вдишвания 2-3 пъти дневно.

4. Излезте навън и потренирайте. Добре е да се занимавате с дейности, които ви карат да излезете от дома си и да видите малко прекрасните слънчеви лъчи. Дори 15 минути излагане на слънце са достатъчни да ви набавят прилично количество витамин D за деня. Упражненията съчетани с набавяне на слънчевия витамин спомагат за повишаване на силата и енергията на организма и също така спомагат за успокояване на съзнанието.

5. Включете стречинг на мускулатурата за поне 5-10 мин след тренировка, за да подпомогнете за възстановяване на мускулатурата си.

6. Пробвайте с взимането на душ с по-хладка вода или студена вода, действа ободряващо.

7. Ако се чувствате изморени може да подремнете за 20-на минути, за да отпочине съзнанието ви.

8. Може да се опитате да медитирате или да включите някакви релаксиращи техники, за да помогнете на тялото си да се отпусне и да се отървете от стреса.

Източници:

Daniela

No Comments

Post a Comment