Ние говорим български   |   Μιλάμε ελληνικά   |   We speak English
Top

11 признака и симптоми, че сте изложени на прекалено голям стрес

Okto / Uncategorized  / 11 признака и симптоми, че сте изложени на прекалено голям стрес
23 окт

11 признака и симптоми, че сте изложени на прекалено голям стрес

Стрес… това е дума, която сме сигурни, че всеки от вас е чувал, а и не само – изпитвал.

Краткото, но много съдържателно съществително често се свърза с много негативни емоции, усещания и състояния на духа, които за жалост стоят в основата на редица здравословни проблеми.

Наясно сме, че всеки човек рано или късно се сблъсква с някакви ситуации и трудности, които по един или друг начин водят до натрупване на стрес.

В тази статия ще разгледаме 11 често срещани признаци и симптоми, които могат да ви подскажат, че сте под голям стрес и трябва да обърнете внимание на психическото и физическото си здраве. Тези изводи са получени след провеждане на редица различни изследвания във връзка с въздействие на стреса върху тялото.

1. Акне

Акнето е един от най-видимите признаци на прекомерно въздействие на стресовите носители.

Причина за това е факта, че когато човек е под влияние на стрес, той пипа лицето си в пъти по-често. Това води до разнасяне на бактерии и може да допринесе за развитието на акне.

Едно от многото проучвания, изследващи въздействието на стреса върху организма показва значително по-висок процент на хора оплакващи се от акне в края на една изпитна сесия, отколкото са били в началото на сесията.В допълнение към стреса, други потенциални причини за акне включват хормонални промени, различни бактерии, излишно производство на кожен себум и запушени пори.

2. Главоболие

Много проучвания са установили, че стресът може да допринесе за появата на главоболия, при които болката може да бъде локализирана както в главата, така и във врата и раменете.
В едно проучване, обхващащо 267 души с хронично главоболие, 45 % от изследваните отбелязват, че главоболията се отключват в моменти на интензивен стрес.

Разбира се стресът може да е само един от причинителите на главоболие, други такива са липсата на сън, алкохолна консумация и дехидратация.

3. Хронична болка

Не искаме да твърдим, че стресът директно предизвиква хронична болка , а искаме да отбележим, че е един от факторите, които допринасят за изострянето на тези хронични болки.

Резултатите на няколко проучвания показват, че високите нива на стрес допринасят за повишено отделяне на хормона кортизол, който е асоцииран с хроничните болки.

Трябва да отбележим, че тези проучвания изследват само въздействието на стреса, без да се вземат предвид други фактори, които също оказват влияние върху болката, включително възраст, травми, грешна поза на тялото, неврологични увреди и др. Изхождайки от последно споменатото, не можем да твърдим със сигурност, че стресът, самостоятелно като фактор, може да предизвика хронична болка, а по-скоро е една от няколкото причини.

4. Често боледуване

Ако имате чувството, че постоянно се борите с някаква настинка, хрема, отпадналост, причината може да е свързана с прекомерно количество стрес. Сигурно се питате как пък стресът и напрежението могат да ви накарат да се разболеете.

По темата дали стресът влияе на имунитета, са проведени редица проучвания, като всички стигат до заключението, че ефектът върху имунитета е неблагоприятен. Отново отбелязваме, че по-голяма част от проучванията са изследвали само ефекта от стреса, без да отразят други фактори, които въздействат върху организма.

Едно от изследванията обхваща 235 възрастни хора, които са разделени в две групи, които биват високо и ниско стресови групи. Проучването се извършва за период от 6 месеца като се отбелязват следните резултати: хората във високо стресовата група са се сблъскали с 70% повече респираторни инфекции и са имали приблизително с 61% повече дни, в които са изпитвали симптомите, в сравнение с ниско стресовата група.

Стресът обаче е само част от пъзела, що се отнася до имунното здраве. Отслабената имунна система може да бъде резултат и от лоша диета, намалена физическа активност,както и някои имунодефицитни разстройства.

5. Липса на енергия и безсъние

Хроничната умора и липсата на енергия също може да се дължат на въздействието на продължителен стрес.
Така например едно проучване, в което са включени 2,483 човека, се открива, че умората е пряко свързана с нивата на стрес през ежедневието. Също така е отчетено, че хората, които са изложени на по-високи нива на стрес през ежедневието се оплакват от проблеми със съня.

6. Промени в либидото

По тази тема са проведени много изследвания, водени от психолози и лекари, които имат за цел да установят дали стресът може да окаже негативно влияние върху желанието за интимни контакти.

Проучване, съставено от 103 жени, установява, че по-високите нива на стрес са свързани с по-ниски нива на сексуална активност и удовлетворение.

По същия начин едно проучване разглежда 339 студенти по медицина. Съобщава се, че високите нива на стрес са повлияли отрицателно на сексуалното желание, възбуда и удовлетворение в голям процент от изследваните.

Има много други потенциални причини, които могат да се отразят негативно върху либидото- хормонални промени, продължителна умора, психологични причини и други.

7. Храносмилателни проблеми

Храносмилателни проблеми като диария и запек също могат да бъдат причинени от високи нива на стрес.

Например, едно проучване разглежда 2699 деца и установява, че излагането на стресови събития е свързано с повишен риск от запек.

Стресът може особено да засегне тези с храносмилателни разстройства като синдром на раздразненото черво или възпалително заболяване на червата. Те се характеризират със стомашни болки, подуване на корема, диария и запек.

Освен това, един анализ на 18 проучвания, които изследват ролята на стреса върху възпалителното заболяване на червата, отбелязва, че 72% от проучванията са установили връзка между стреса и храносмилателните симптоми.

Въпреки че тези проучвания показват връзка, са необходими още проучвания, за да се разбере как стресът може пряко да повлияе на храносмилателната система.

Също така имайте предвид, че много други фактори могат да причинят храносмилателни проблеми, като диета, дехидратация, нива на физическа активност, инфекция или някои лекарства.

8. Промени в апетита

Промените в апетита са често срещани по време на периоди с по-високи нива на стрес.

Разбира се всеки човек възприема стресът по различен начин, едни могат да не чувстват никакъв апетит и да не хапнат нищо цял ден, докато други ще потърсят успокоение в хладилника.

Едно проучване, което обхваща студенти от различни специалности в даден университет, показва, че 81% от изследваните студенти съобщават за промяна на апетита по време на изпитната сесия. От тях 62% имат увеличение на апетита, докато останалите 38 изпитват намаление или загуба на апетита.

Следвайки тази мисъл трябва да отбележим също, че стресът може да окаже влияние върху теглото, като съответно може да се получи намаляване или увеличаване, в даден период на продължително напрежение.

Трябва да отбележим, че има и други фактори, които могат да доведат до промяна в апетита като: прием на някои лекарства, хормонални промени, психологически състояние у други.

9. Депресия

Често като причина за отключване на някакво депресивно състояние се отбелязва даден момент, в който човек е изпитал силен стрес.

Едно изследване доказва, че високите нива на стрес са съпроводени с по-голям процент депресивни състояния. В проучването участие са взели 240 възрастни хора.

10. Учестен пулс

Ускореният пулс също може да бъде симптом, сигнализиращ за високи нива на стрес.

Едно проучване измерва реактивността на сърдечната честота в отговор на стресови и нестресови събития, като установява, че честота е значително по-висока по време на стресови състояния.

Друго проучване поставя 87 ученици да извършат някаква стресова задача като целта е да се проследят промените в пулсовата честота и кръвното налягане. Установено е, че при всички деца се регистрира увеличение и в двата показателя. Интересното обаче е, че при повторно провеждане на изследването, но този път с включена релаксираща музика, промяната в показателите не е била толкова значителна.

Разбира се ускорена пулсова честота не се дължи единствено на стрес, може да се наблюдава в редица случаи- при високо кръвно налягане, проблеми с щитовидната жлеза, някои сърдечни заболявания, както и при употреба на кофеинови или алкохолни напитки.

11. Потене

Когато от вас започне да се излива пот обикновено се намирате на топло място, а потенето е реакция на тялото ви в опит да се охлади. Случвало ли ви се е обаче изведнъж да ви облее пот, дори и да не ви е топло, а да кажем чакате да влезете във важна среща. В тези случаи изпотяването ви се дължи на напрежение или стрес, като тази пот се различава от обикновената.

При нормалното изпотяване, „термостатът“ в главата ви подава сигнали към тялото и по-точно към едни конкретни жлези, наречени екринни (потни) жлези. Тези жлези са разположени по цялото тяло и освобождават пот, която е 90% вода. В тези случаи потенето обикновено започва бавно и постепенно градира.

Стресът идва от нервно възбуждение и в тези случаи потенето започва внезапно. Когато нещо ви изненада или изплаши, в тялото ви се отделят т.нар. хормони на стреса (кортизол и адреналин). Тези хормони карат пулсът ви да се ускорява и екринните жлези да се активират, тук обаче се стимулира действието и на други жлези- апокринни жлези. Последните се локализират под мишниците и в областта на слабините. Потта, която се отделя от тези жлези съдържа 80% вода и 20% мазнини и протеини, което води и до отделяне на по-неприятна миризма от обикновената пот.

Като заключение можем да кажем, че стресът е нещо често срещано и всеки човек в един или друг момент от живота си ще се сблъска с него.

Той може да окаже негативно влияние върху здравето и има широк спектър от симптоми, включително намаляване на нивата на енергия и предизвикване на главоболие или хронична болка.

За щастие има много начини, с които може да си помогнете да намалите стреса и напрежението. Може да опитате с някаква двигателна активност, спорт или йога. Трябва да пробвате различни варианти, за да намерите най-подходящото анти-стрес занимание за вас.

Източници:

Daniela

No Comments

Post a Comment