Ние говорим български   |   Μιλάμε ελληνικά   |   We speak English
Top

Кои витамини е добре да се приемат по време на грипния сезон?

Okto / Uncategorized  / Кои витамини е добре да се приемат по време на грипния сезон?
26 апр

Кои витамини е добре да се приемат по време на грипния сезон?

Всички знаем, че имунната система на човек е основната му „защитна броня“ срещу патогените (вируси, бактерии и др.) на външната среда. Има обаче един период от годината, в който имунитета на всеки отслабва до някаква степен. Това се дължи на влиянието на различни фактори като по-ниски температури, по-мрачно време, по-голяма влажност и др. именно с настъпването на тези климатични особености се бележи и началото на т.нар. грипен сезон.

През този период нашата „броня“ се нуждае от подсилване, за да се увеличи шанса да издържим на „атаката“ на настинките и грипа. Разбира се тази година грипния сезон се утежни заради присъствието на новото предизвикателство наречено COVID-19.

Какво обаче можем да направим, за да засилим имунитета си? Основното действие, което можем да предприемем е да се стремим да поддържаме добър навик на хранене, да приемаме достатъчно течности, да се наспиваме и да останем активни.

След като споменахме доброто хранене нека отбележим, че то не включва някаква специална диета, която ви насърчаваме да спазвате, а просто да се стараете да включвате различни растителни храни богати на нутриенти. Това е естественият начин да си набавите необходимите витамини, минерали, фибри и фитонутриенти, които ще подпомогнат за нормалното функциониране на организма и укрепване на имунитета ви. Такива храни са: зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, боб, леща, ядки и семена.

Успоредно с доброто хранене е важно също да поддържате и някаква двигателна активност. Такава активност може да се изпълнява дори и в домашни условия под формата на някакъв комплекс от упражнения, като сами може да определите продължителността и интензивността му.

Сигурни сме, че голяма част от вас знаят какви витамини и минерали трябва да си набавят, за да се подсилят и да се чувстват добре. За тези от вас, които не са съвсем наясно в тази статия ще ви посочим някои от по-важните вещества, които трябва да си набавите и ще отбележим храните, в които се съдържат.

  • Витамин C

Витамин C е най-мощният антиоксидант, неговата роля е свързана с това, че премахва свободните радикали и предпазва клетките от натрупания оксидативен стрес. Също така има роля и за ефективността на имунитета. Проучвания показват, че инфекциите и стресът могат бързо да изчерпят концентрациите на витамин С в имунните клетки. Въпреки че има ограничени изследвания, които показват каквато и да е полза от витамин С, когато става въпрос за предотвратяване на настинка или грип, проучванията показват, че получаването на достатъчно количество може да намали тежестта на симптомите и да съкрати продължителността на респираторните инфекции. На кратко казано витамин C няма самостоятелно да ви предпази от разболяване, но има доказателства, че помага за по-бързото отминаване на симптомите. И обратно дефицита му отслабва имунитета и увеличава риска от развиване на инфекция.

Храни, от които може да си набавите витамин C: ягоди, портокали, броколи, ананас, чушки(камби) и др. Като цяло ако ежедневно приемате плодове и зеленчуци би трябвало да задоволите нуждите на организма си.

  • Витамин D

Също като витамин C, витамин D има доказан ефект в намаляване продължителността на грипа и други хронични вирусни инфекции. Също така трябва да отбележим, че е изключително важен за поддържане на костната плътност и за осигуряване на минералната абсорбция в организма. За нещастие, основният източник на витамин D е слънчевата светлина, тъй като не се намира в големи количества в хранителни източници.

Храните, от които може да си набавите все пак някакви дози от слънчевия витамин са: сьомга, сардини, жълтъци, гъби и обогатени храни като бадемово мляко, соево мляко, портокалов сок и кисело мляко.

  • Витамин B6

Познат още като пиридоксин, това е водноразтворим витамин, който се използва в над 100 ензимни реакциии, както и метаболизма на протеини. Казано на по-разбираем език, витамин B6 има ключова роля за нормалното функциониране на организма. Необходим е за доброто развиване на мозъка и за добрата функция на нервната система. Също така работи в тясно сътрудничество с имунната система, за да предпази тялото от инфекции, какъвто е вируса на грип.

Всъщност един от отличителните признаци на дефицит на витамин В6 е отслабена имунна система и намаляване на производството на серумни антитела.

Това ви прави по-податливи на грип и други респираторни инфекции. За да поддържате нивата на витамин В6 под контрол препоръчваме да консумирате: нахут, картофи, черен дроб, риба тон, сьомга или пилешко месо.

  • Магнезий

Магнезият надминава витамин B6 като се включва в над 600 ензимни реакции в организма. Очевидно това е минерал, който трябва да следите внимателно, особено по време на грипния сезон.

Той не само помага за формирането на костите, здравето на сърцето, намалява възпалението и облекчава стреса, но също така ви подпомага да се предпазите от грипа. Не е изненадващо, че споменахме, че магнезият може да ви предпази от грип, тъй като има изследвания, които показват, че той играе ключова роля за регулиране на имунния отговор.
За да увеличите нивата на магнезий в тялото си, препоръчваме да ядете широк спектър от богати на магнезий храни. Те включват: костен бульон, богати на магнезий зеленчуци- спанак, бобовите култури, леща, карфиол и картофи, тъмен шоколад, ядки- кашу, фъстъци, бадеми и тиквени семки за борба с инфекциите.

  • Цинк

Цинкът подобно на витамините С и D, има способността да облекчи симптомите на болестта и да съкрати периода на отминаването им. Цинкът е важен минерал и се включва в доста медикаменти, които се приемат за лечение на грип и настинка. Той има мощно въздействие върху имунната функция.

Приемането на достатъчно количество цинк помага на клетките в организма ви да се справят с болестта. Този минерал играе важна роля за подобряване на комуникацията между клетките на имунната система. Също така подобрява имунния отговор като засилва действието на макрофагите и естествените клетки „убийци“, които са основните „войници“ на организма, които се борят срещу нахлулите патогени.

За да сте сигурни, че получавате достатъчно цинк в диетата си, яжте червено месо, морски дарове (особено миди), бобови растения, семена и кисело мляко.

 

Разбира се няма 100% гаранция, че приемайки тези витамини и минерали ще бъдете „имунизирани“ срещу настинки и грип и никога няма да боледувате. Никой не е напълно защитен от това да пипне нещо неприятно, особено по време на грипния сезон, но с подсилване на имунната си система намалявате риска това да се случи.

Що се отнася до новото заболяване COVID-19, все още няма проучвания, които да показват кои витамини и минерали помагат за предпазване от разболяване. Това, което знаем обаче е, че най-сигурният ни помощник е именно имунната ни система. Ето защо подсилването и може да изиграе важна роля за това дали ще бъдете заразени и ако да в каква тежест ще изкарате заболяването.

Източници:

Daniela

No Comments

Post a Comment