Ние говорим български   |   Μιλάμε ελληνικά   |   We speak English
Top

Защо може да имате болка в страничната част на тазобедрената зона…и какво може да направите в случая

Okto / Uncategorized  / Защо може да имате болка в страничната част на тазобедрената зона…и какво може да направите в случая
9 дек

Защо може да имате болка в страничната част на тазобедрената зона…и какво може да направите в случая

Болката, разположена от външната страна на тазобедрената става – която може да се разпространи и по външната страна на крака, е доста често срещано състояние, което изпраща хората, накуцващи в кабинета на физиотерапевта за лечение.

Болката в този регион – външният или страничният аспект на тазобедрената става е достатъчно често срещана, че проучванията изчисляват, че 1 на всеки 4 до 10 души може да развие този проблем в даден момент.

В миналото болката и чувството за напрежение в страничната област на тазобедрената става често се диагностицираха като бурсит – или по-конкретно „трохантерен бурсит“. Сега знаем обаче, че рядко има подуване на трохантерната бурса, когато симптомите са свързани с оплакване от болка в страничната част на тазобедрената става, а по-често става въпрос за проблем в сухожилията на мускулите, които се локализират в тази зона.

За да може да придобиете представа, за това къде се намират мускулите и кои са местата, за които се залавят, ще ви дадем крактка информация за анатомията на тазобедрената област.

Тазобедрената става е тази, която свързва таза с бедрената кост. Седалищните мускули се делят на 3 различни мускула ( голям, среден и малък седалищен мускул) като всеки един от тях има важна функция, осигуряваща движенията в ставата, както и стабилизацията на таза по време на двигателна активност.

Споменаваме седалищните мускули, защото тяхното залавно място се припокрива със зоната на болка, за която говорим в тази статия. Крайната точка за която се залавят мускулите е костен ориентир наречен голям трохантер (възвишение). Това костно възвишение се намира от латералната (външната) страна на бедрената кост.

Сухожилията са изградени от здрава съединителна тъкан и осъществяват връзката между мускула и костта. Когато сухожилието на глутеалния мускул е увредено или наранено, това може да доведе до болка във външната страна на бедрото. В тези случаи се говори за глутеалма тендинопатия. Това е и една от най-често срещаните причини за болка в латералната страна на бедрото.

Какво причинява глутеалната тендинопатия?

Нормално при едно здраво сухожилие има баланс между разграждането и разкъсването на тъканите и тяхното зарастване. Оплакванията и проблемите започват, когато разкъсванията преобладават над процесите на зарастване и в тези случаи се развива т. нар. състояние тендинопатия. Честа причина за настъпване на този дисбаланс между процесите на дегенерация и регенерация на сухожилните тъкани е значително натоварване, което е по-високо от нормалното за всеки човек, напр. увеличаване на километрите при бягане, преходи с големи изкачвания и др.

Разбира се това не се случва от веднъж. Ако няма обаче, адекватен и постепенен подход към натоварването и не се остави достатъчно време на организма да се възстанови и да се адаптира към натоварването, тъканите се стресират и това може да доведе до контузия.

Друг фактор, който също допринася е и перпендикулярното натоварване, което минава през ставата и предизвиква компресия. Пример за компресивно натоварване е лежането върху засегнатата страна, кръстосване на краката, стоенето прав с прехвърлена тежест върху единия крак.

Комбинацията между компресивно и високоинтензивно натоварване е най-нараняваща спрямо сухожилните тъкани. Тези натоварвания заедно със засилена активност може да бъдат прекалени за сухожилието и в резултат на това се появява болката в областта на тазобедрената става.

Как да разберете дали имате глутеална тендинопатия?

Най-често срещания симптом е болката в засегнатата странична зона на бедрото. Болката може да бъде доста остра и също така може да се разпространи надолу по крака и понякога може да достигне под коляното.

Болката се засилва в случаите:

  • Когато човек лежи настрани (върху засегнатата страна);
  • При седене с кръстосани крака;
  • При изправено положение и пренасяне на тежестта върху засегнатия крак;
  • При качване и слизане на стълби;
  • Ходене на дълги разстояния;

3 съвета за това как да си помогнете при наличие на глутеална тендинопатия:

  • Установете дейностите, които предизвикват прекомерно успоредно натоварване на зоната и ги ограничете за известно време. Такива може да са продължително ходене по неравен терен ( с изкачване), бягане на големи дистанции и др.
  • Установете кои дейности оказват напречен стрес върху зоната и съответно ги избегнете или намалете. Можем да ви дадем два примера за подобно натоварване: спрете да кръстосвате краката, докато седите и също така докато стоите прави, разпределете равномерно тежестта върху двата крака.
  • Консултирайте се с професионалист, за да успеете да приложите безопасно натоварване от подходяща безболезнена позиция на бедрото, за да заздравите зоната.

Като заключение можем да кажем:

Ако имате болка в страничната област на тазобедрената става, можете да си помогнете, като не кръстосвате краката си, докато седите, стоите еднакво на двата си крака, избягвате да спите върху болезненото бедро, не разтягайте бедрената мускулатура, а се опитайте да релаксирате седалищните мускули. Последното може да постигнете с помощта на една тенис топка, която да използвате за лек автомасаж, който да отпусне мускулатурата.

Източници:

Daniela

No Comments

Post a Comment